vrijdag 16 december 2011

Vervolg geschiedenis Les Menuires en Val Thorens

Vrijdag 16 december 2011.
De liften van vandaag:
geen

Er was niets te zien vandaag, er was niets open en het stormde dus, behalve de lift van de parkeergarage, geen liften genomen en niet geskied.

Vervolg geschiedenis Les Menuires en Val Thorens.
In de jaren 60 liet Joseph Fontanet, gesteund door het kapitaal van een aantal grote Franse banken,  zich tot burgemeester van St Martin de Belleville kiezen.
Fontanet was een politicus die in diverse landelijke raden en commissies zat en daardoor veel invloed had. In zakelijk opzicht verdiende hij zijn geld met investeringen in het in die tijd opkomende skitoerisme.
Het is dus niet alleen om het vertrek van de jeugd uit de Vallée des Belleville tegen te gaan dat hij het project Les Menuires is begonnen.
Omdat Fontanet echter veel te snel van stapel liep en onder andere een aantal geologische onderzoeken “vergat” moesten een aantal gedeeltelijk gebouwde complexen in Menuires weer worden afgebroken en iets verder opnieuw worden gebouwd. Een financiële ramp dus.

De maatschappij die voor de ontwikkeling van Les Menuires was opgericht was de SODEVAB. Deze trok zijn conclusies uit het gebeurde en wilde een investeerder van buiten.
Deze werd gevonden in Pierre Schnebelen, een soort yup uit de jaren 60-70, die miljonair was geworden met de bouw van Tignes.  Hij verplaatste zich bij voorkeur per helikopter en was weg van grote zomerskigebieden. Schnebelen wilde de opdracht aanvaarden als  de uitbouw volgens zijn visie zou gebeuren.

Een van de eerste daden van Schnebelen was het bestellen van een Funitel naar de Col de Thorens bij de firma von Roll (CH). Door financiële problemen kon hij niet meer aan zijn verplichtingen voldoen, waarna de Funitel in Zermatt als Sunegalift is geïnstalleerd.

Na dit echec is Pierre Schnebelen opgestapt en moest de gemeente St Martin de Belleville 300.000 Franse Francs (ongeveer 50.000 Euro) neertellen om de bouw van de eerste 3 sleepliften in Val Thorens te laten doorgaan.

De weg van Moutiers naar Les Menuires was inmiddels doorgetrokken tot Val Thorens, een tracé van 8 kilometer dat in 1971 in 8 maanden tijd is aangelegd.

De vergunningen voor de liften in Val Thorens werden makkelijk afgegeven.
De vergunningen voor Val Chavière bleven echter uit omdat:
1)      er steeds meer bezwaar vanuit de bevolking kwam tegen het exploiteren van een beschermd natuurgebied: Parc National de la Vanoise.
2)      er in de jaren 60 in Frankrijk een aantal ernstige ongelukken gebeurd zijn, veroorzaakt door lawines en grondverschuivingen, die ertoe hebben geleid dat men anders is gaan denken over de ongebreidelde bouw van liften.
3)      in sommige publicaties wordt ook gesproken over de minder goede verstandhouding tussen St Martin des Belleville en Modane, de beide betrokken gemeenten.

Uiteindelijk is er een vergunning afgegeven voor 2 liften op de Chavière gletsjer:
TK Polset en de TK Lombarde die zomerski tussen 1975 en 1990 mogelijk maakten.
TK Polset op de Chavière Gletsjer (foto: Trincerone)

Onzeker is of er ook een vergunning voor een gondel is afgegeven, er wordt beweerd dat de bouw hiervan is aangehouden ivm de steeds toenemende bezwaren van de milieubeweging.

In 1988 heeft de toenmalige burgemeester van St Martin des Belleville nog een poging gedaan een 6 tal liften op de Chavière gletsjer aan te mogen leggen. Ook dit project is gestrand waarna heel snel de samen werking met Orelle tot stand is gekomen.

          40 ans Val Thorens
          diverse belleville infos

1 opmerking: